Mencari Damai dalam hidup...

Mencari Damai dalam hidup...

Sudi-sudikan la.........

Isnin, 31 Ogos 2009

Puasa..Gemokkk...Puasa....

Merdeka...merdeka...31 Ogos 2009
Anak murid baru belajar kembali nak mengupdatekan blog ku... tak reti tapi nak belajar juga buat blog ni.. puasa...gemok..puasa... dah lama sgt aku gemuk... tak penah kurus rasanya kecuali semasa zaman baby kot... aku mengeluh pasal gemok ni bukan sebab nak cantik... tapi sebab dah macam-macam sakit... dah ada kencing manis, kolestrol tinggi dan sakit lutut yang teramat sgt... huhhh mengalahkan orang tua... bukan tak sedar bahaya penyakit ni kepada diri tetapi nafsu masih menguasai diri.. pantang nampak makanan jer balunnnnnnnn.... bila sakit hati tension sedih apa lagi kita makannnnn laaa... itulah cara aku atasi masalah... akhirnya cara aku itu telah makan tuan... berat aku sekarang 3 angka tuuuuuuu.... huhhhhh sebab tu lutut sakit sebab kena tampung bebanan yang berat..

2009 merupakan tahun yang byk mengubah kehidupan aku... so antara perubahan pertama yang ingin aku ceritakan (byk lagi perubahan lain) adalah nak kurus sikit jehhhh.... huhuh sikit ker.. azam aku nak jadikan berat aku kepada dua angka.. aku dah beli Jus Mate 5... ;) sebab kagum tgk mereka yang berjaya turunkan berat badan dengan bantuan jus tu... harap2 aku juga termasuk dalam golongan yang berjaya itu ameennnn.....

Aku start minum Jus Mate 5 ni sejak bulan puasa... tak tau lah ada penurunan ke tidak sebab tak timbang pun... lagi pun aku bersungguh2 sgt pun... huhuh kelemahan ku yang kedua nihh... aku cuma minum masa bersahur sahaja... tapi alhamdulillah sepanjang berpuasa tak terlalu rasa lapar... adalah rasa lapar sikit-sikit.. maklumlah kantung perut dah XXXXXL kan.... cuma bila waktu berbuka tak boleh nak disiplin diri untuk minum JM5 ni lagi... sebab dia ada petua dia cara minumnya... 2 hours before and after tak leh ambil apa2 makanan... part tu tak boleh nak disiplin diri lagi..

Aku tersangat cemburu pada seorang kawan di kelantan cikgu dah... dulu dia lebih berat dari aku... tapi berkat kegigihan dan kesungguhan dia, sekarang dia lagi ringan dari aku.......uwahhhhhhh tensionnya....Cikgu Dah dah kurusssssss.... cikgu suzie jer dok gemok lagiiii.... dia juga dah mula minum JM5 bulan puasa ni untuk bantu dia lebih cepat kurus. Sebelum ni dia cuma amalkan diet dan senaman.. dia dah berjaya turunkan lebih 25kilo berat!!!!!! Jadi... suziana takkan nak tengok sj orang lain berjaya kurus... aku amat berharap dapat kurangkan berat badan... banyak duit yg dilaburkan.. harap2 jgn lebur jer duit tuuuuuu.... moga-mogahan dengan turunnya berat badan masalah sakit lututku akan berkurangan....

1 ulasan:

ieydah berkata...

caiyookk caiiiyokkk kak suzi... semuga berjaya... dah pun tak kurus lagik la... byk lg ada neh... harap2 dah tak mudah putus asa cam dl.. sehingga la diet neh abis... kadang2 bl berat kita tak turun kita stress sgt... pastu rasa nak makan byk2 sbb nak balas dendam sbb cam terpaksa tahan nafsu makan.... benda neh dah tak leh kontrol diri lagik...kekkekek... cuma kadang2 dah minum air byk2... air kosong lebihkan dr air manis... kalu minum milo jgn letak gula... mula2 mmg tak tahan... lama2 dah biasa dah... good luck my sis... muaahhhhh